Till startsida brasvar.se In English mail: bobike@brasvar.se Intro Färdvägar Statistik Utrustning Album 2001 Album 2002 Album 2004

Statistik

Följande värden baseras på 1627 mils cykling under åren 1996-98, 2000-02 samt 2004.
Ekonomin för år 2000 redovisas ej. Den blev ca 10% dyrare pga kyla och regn. (Bättre hotell.)

Cykling

Cykelvägar är ca 4% promenad i städer, 4% terräng, 8% grusvägar och 84% asfaltsvägar.
Dagsetapperna har varierat mellan 30 och 155 km. Den långa sträckan var en jakt på hotellrum långt in på natten. Medelsträckan var 85 km/cykeldag eller 78 km/semesterdag. I starkt kuperad terräng sjunker medelsträckan till ca 75 km/cykeldag och ligger på ca 92 km i slätt landskap. Utmed Donau och Drava ökade medvinden medelsträckan till 120 km.
Jag brukar hålla ca 19 km/tim på landsväg. Medelhastigheten på vägar är 17,5 km/tim och totalt inkl promenader 14,8 km/tim. Topphastighet är 62 km/tim på en rak asfaltsväg.
Den gamla regeln med en genomsnittsfart på 10 km/tim inkl raster mm stämmer bra. Jag startar vid 9-tiden på morgonen och börjar leta efter hotellrum vid 17-tiden på kvällen och är i farten ca 8-9 timmar/cykeldag. Jag vilar kroppen var minst var 7:e dag.

Ekonomi

Jag
  • föredrar att cykla när vädret är som en försommardag och hotellen börjar öppna, dvs priserna är låga.
  • bor på billiga hotell(*-**), gasthaus eller pensioner. Ibland på vandrarhem. Ibland på dyrare hotell.
  • äter ett stadigt mål (helst spagetti) på restaurang.
  • köper mat, frukt och dryck för lunch/mellanmål i affärer.
  • väljer startpunkt efter tillgång på restresa, flyg ca 1500+200 kr.
  • försöker på slutet att hamna i Polen eller en fredagkväll i Tyskland för billig hemresa.

En 6-veckorsresa kostar ca 17.000 kr.
4-veckorsresan år 2000 kostade 12.000 kr.
4-veckorsresan år 2002 kostade 9.200 kr,
medan 8.900 kr räckte för den aningen kortare rundturen år 2004.
Resekostnader är i genomsnitt 3.400 kr/resa och entrebiljetter + lite prylar 1200 kr/resa samt 300 kr/dygn enligt följande fördelning.
1996-98  Husrum   Mat  Livs   Summa
Portugal     72    54    50     176
Spanien     121    68    35     224
Frankrike   189    89    31     309 Enbart Formula-1 hotell
Tyskland    201    90    17     311 Dyrast i norr
Italien     254    84    23     368
Schweiz     260   150    30     446
År 2001	                                                    
Tyskland    223    70    23     316 En natt på gasthaus
Österrike   231    87    25     343 Gasthaus/hotell
Ungern      206    59    11     277 Hotell samt ett rum(50 kr)
Kroatien    304    72    16     392 Inga hotellalternativ
Slovenien   284    68    22     374 Inga hotellalternativ
Italien     283    61    17     362 Albergo **
Sverige     170    70    30     270 Vandrarhem m frukost
År 2002
Österrike   230    61    26     317 Gasthaus m frukost
Tjeckien    160    32    19     211 Få hotellalternativ
Polen       210    33    26     269 Få hotellalternativ i norr
Sverige     223    62    44     329 Vandrarhem m frukost
År 2004
Polen       184    36    16     236 7 hotellnätter + 1 lantgård
Tyskland    210    82    16     308 Vandrarhem m frukost
Danmark     212    61    28     300 Vandrarhem m frukost
Sverige     200    68    12     280 Vandrarhem m frukost
Valutaförlusterna år 2001 blev nästan 500 kr pga många valutor och höjda uttagsavgifter.
År 2002 stannade förlusten vid 130 kr pga av färre valutor respektive 210 kr år 2004.

Hemresan
Tidigare utnyttjade jag Tyska järnvägens veckoslutsbiljett. Denna kostade ca 150 kr och gäller obegränsad sträcka för fyra personer lördag 00:00 - söndag 24:00 med regionståg. (Vid en resa cyklade jag genom Basel och några mil in i Tyskland och kunde åka tåg till färjläget i Puttgarten. 100 mil, 3 byten, 150 kr!)
Från nordtyskland till Stockholm finns flera alternativ om man packar cykeln i en påse och kan övertala konduktören eller bussföraren:
  • En liggplats på tåget Hamburg-Stockholm kostade 750 kr med Railplus (+180 kr). Dock har Öresundsbron numera fördyrat denna hemresa.
  • Eurolines buss Hamburg-Stockholm kostar 820kr -10% för pensionär. Går ca varannan dag.
  • Det privata nattåget med liggvagn Berlin-Malmö kan kosta 450 kr i kombination med railplus, men ofta kostar det 700 kr. Swebus Malmö-Stockholm kostar 350 kr för pensionär. (Köpenhamn-Stockholm 410 kr).
  • Buss och/eller färja via Gdynia till Nynäshamn är billigare alternativ, 610 kr med delad hytt.
  • Polska SRSlines sålde bussresor Stettin-Stockholm, inkl färja till Malmö, för 500 kr. (www.bubaab.com, Ekmanbuss AB)

Till början