Simson
rederiet /
Fartyg /
Personal /
Bo Simson -
30-tal
80-tal
90-tal
00-tal
Vintertrafiken 1937-40 (Simsonrederiet köpte Bo Simson 1936 och byggde om den, bl.a. till isbrytare.) Ur tidskriften Skärgårdsbåten nr 4 1995, artikel av Arne Sundström: Simsonrederiet tar över - först med vintertrafik Landstinget beslöt 1936 att utreda frågan om bidrag till Waxholmsbolaget för vintertrafiken Stockholm - Ornö - Utö - Muskö. Waxholmsbolaget var denna gång inte redo att gå in i ett garantibundet avtal med bestämda löften om turtäthet även hårda isvintrar.
Trafiken med Bo Simson inleddes senhösten 1937, med busspassning både i Dalarö och vid Söderby. Den pågick sedan i tre vintrar, med en subvention som steg från 7100 till 10700 och 16666 kr. I maj 1938 inledde Simsonrederiet också passbåtturer Söderby - Muskö havsbad - Mysingebaden med m/f Muskö I som i juni kompletterades med den lilla Muskö II. Sommaren 1938 började Simsonrederiet också passturer till nordvästra och östra Ornö med motorbåten Ornö Östra, ...1939...klagomål.... ilskna skattebetalare...att man subventionerade till vissa av öns bryggor men drog in turerna till andra. År 1939 avled Simon Carlsson. Vintern 1940 gick Bo Simson som tidigare Dalarö - Ornö - Muskö, men sedan avvecklades rederiet och 1941 såldes Bo Simson till marinen. Den blev sedan åter civil på 1970-talet och gick i Red AB Saxarens regi, bl.a. på några av Strömma kanalbolagets linjer. Åren 1941-44 skötte åter Waxholmsbolaget vintertrafiken Ornö - Utö..... Ur Stockholmstidningen söndagen 19 december 1937, artikel av Wingman. Här berörs uttrycket "Julens litratur"! Hon kommer nog att klara sig.... Bo Simson har börjat vintertrafiken till havsbandet Bo Simson är ett ganska strongt namn på en båt. Det passar alldeles utmärkt den breda, stadiga och kraftiga farkost med isbrytarstäv, som i vinter skall bryta södra skärgårdens isolering. Det är också ett strongt arbetsschema, som Bo Simson har fått sig förelagt. Inte mindre än två gånger om dagen, vardag som helgdag, skall den upprätthålla förbindelsen mellan fastlandet och de stora öarna Muskö, Utö och Ornö, som hitintills fått nöja sig med en vintertrafik med 2 a' 3 turer. Simson har åtagit sig så mycket mera --- hör här: Start kl. 8 från Muskö med morgonmjölken, som avlämnas vid Söderby brygga f.v.b. med lastbil till staden. Posten och eventuella passagerare ha bussförbindelse till Tungelsta station på Nynäsbanan. Från Söderby går Simson sedan tillbaka till Muskö med post, dagsfärska tidningar osv och fortsätter där till Utö, till södra Ornö (Lättinge) och norra Ornö (Hesselmara) och anlöper slutligen Dalarö klockan tre. Men därmed är bara hälften av dagsverket gjort, ty Simson vänder och går samma route tillbaka till Söderby, vänder än en gång och kommer slutligen till ro för dagen vid Muskö klockan nio på kvällen. Med dagsturen till Söderby går dagens fångst av strömming och annan skärgårdsfisk in. Trafiken börjar officiellt först den 2 januari, men redan på lördagen öppnas traden, ty det gäller att vara väl inkörd på kurser och distanser tills isen lägger sig, och att från början hålla isrännorna öppna.
Dessa herrar hurrade fyrfaldigt för skärgården vid lunchen ombord på Simson - som avåts under lätt rullning från Mysingen - och lovade varann att icke förtröttas i sin strävan att bryta skärgårdens och skärgårdsfolkets isolering. Skärgården måste komma in till Stockholm och få nya intryck, likaväl som stadsborna söka sig ut i skärgården för rekreation, sade kapten Wasell. Ingenting i denna första provtur klickade. Visserligen fick Simson vänta en stund på stadsherrarna, men det torde bero på att snöplogen kört fast i nattens drivor halvvägs mellan Tungelsta och Söderby brygga. Men Bo Simson gjorde sedan heder åt namnet och höll tiderna galant, vilket gav goda löften för att tidtabellen verkligen skall kunna hållas. Apropå tidtabellen så har det sitt speciella intresse för stockholmare med sportstugor eller andra intressen på småöarna kring norra Ornö, att båten torsdagar och söndagar anlöper Kymmendö. Söndagar anlöpes dessutom även Årsta havsbad (Utöbryggan). Och - det kanske viktigaste av allt ur skärgårdsbornas synpunkt - det kommer att ordnas telefon men nattkoppling till båten vid Muskö brygga, där Simson kommer att ligga klar för nattlig ambulanstjänst i södra skärgården. Sjukhytt finns ombord. Frågar man så den första passageraren, 75-årige snickaren Karl Ludvig Nordin, som kom ombord i Muskö med en liten väska avsedd för julens "litratur", vad han tycker om tingens nya ordning, så svara han: - Ja, jag har bott på Muskö sen 1881 - på våren - och inte kunde man väl då ana att det skulle bli daglig vintertrafik till Stockholm. Då var var det till att ro, om man ville till fastlandet, se - och det kunde ta flera dygn innan man såg stan. Nu har jag en egen båt med aktersnurra, di kallar - men nog är det bekvämare på alla sätt med en sån här båt vintertid. Och Bo Simson är en bra båt - jag tror hon kommer klara sig... Källa Stiftelsen Skärgårdsbåten, Stocholmstidningen |