På svenska mail: bobike@brasvar.se Introduction Routes Statistics Equipment Only in swedish. Album 2001 Only in swedish. Album 2002 Only in swedish. Album 2004 - Only in swedish. About the town Stade in Germany.
Poland Germany Denmark Sweden

Album år 2004
Bildklick ger större bild.

År 2004. I slutet av maj tog jag färjan från Nynäshamn till Gdansk i Polen och cyklade österut till tyska Stade vid Elbe innan jag vände norrut mot Danmarks nordspets Skagen och vårt sommarhus vid sjön Skagern i Sverige.
Färdvägen (något uträtad): Gdansk, Tczew, Malbork, Pelplin, Starogard, Czersk, Chojnice, Czluchow, Rzeczenica, Czarne, Szczecinek, Czaplinek, (park Krajobrazowy), Drawsko, Lobez, Resko, Ploty, Golczewo, Kamien, Dziwnowek, Wieselka, Miedzyzdroje, Swinoujscie, Seebad Bansin, Anklam, Jarmen, Demmin, Dargun, Malchen, Teterow, Güstrow, Sternberg, Brüel, Schwerin, Hagennow, Pritzier, Boizenburg, Lauenburg, södra Elbestranden, Harburg, Buxtehude, Jork, Stade, Glückstadt, Itzehoe, Schenefeld, Hademachen, Albersdorf, Heide, Fredrichstadt, Simonsberg, Husum, Niebüll, Tönder, Lögumkloster, Jels, Kolding, Vejle, Östbirk, (Horsens), Skanderborg, Århus, Randers, Hörbo, Rebild, Hals, Saeby, Fredrikshavn, Skagen, Göteborg, Ulricehamn, Vara, Skara, Axvall, Lerdala, Mariestad, Gullspång, Rudskoga.
Avstånd: Det blev 563 km i Polen, 710 i Tyskland, 472 km i Danmark och 256 km i Sverige.
Väder: I Polen 22-28° svag väst. I Tyskland 16-21° stark V-NV. I Danmark 13-17° stark NV. I Sverige 14-16° stark SV. Normalt dominerar sydvästliga vindar. Jag hade denna gång tjänat cirka två dagar att cykla åt andra hållet. Regnskurar 6 av 22 cykeldagar är fler än normalt.

 
Hamnen i Gdansk med den gamla kranen Huvudstråket i Gdansk Färjan landar numera mitt på dagen i Gdansk. Staden var sig lik. Den gamla trampkranen, Mariakyrkan och andra byggnader finns kvar. Restaurangerna ärr fyllda med turister, liksom huvud-stråket med arbetande konstnärer som även kränger tavlor.
Det är "GO" i Polen.
Överst
Malbork. Entrebiljetten är värd sitt pris Potentater på borggården i Malbork Cirka 6 mil söderut ligger den mäktiga borgen Malbork med sina riddar- och bärnstensmuséer. Den är mycket sevärd. En guidad tur tar 2-3 timmar. Alternativt kan man ströva själv och pusta ut på borggården.  
Pelplin. Frukostrummet Pelplin. Vägen till frukostrummet I den lilla orten Pelplin finns en dom och en teologisk högskola. Där fick jag bo i ett elevrum och äta frukost i underbart vackert frukostrum. Även vägen till rummet var en njutning för ögat.
Ett folktomt torg kan också vara en fin frukostvy. Jag övernattade mest på hotell, men provade "Agroturystyka" med äggfrukost. Ett billigt alternativ.
Överst
Torget i Szczecinek Hotell Slavia i Miedzyzdroje Agroturystyka i Golczewo  
Naturen i sjödistriktetet känns "svensk". Sjön vid Szczecinek utnyttjas för vattensport. I övriga sjöar är det lungt.
Landskapet är fyllt med naturreservat. Vad som skall skyddas framgår kanske av polska texten (bilden talar om myror). Jag såg åtskilliga myrstackar, några harar och en mängd fåglar i området. För första gången såg jag en sittande havsörn, men det var i naturparken i Miedzyzopoje, där det också fanns visenter (europeisk bison), hjortar och vildsvin.
Vid en parkeringsplats utmed vägen kunde jag pusta ut i koja gjord av ett uppochnedvänt träd.
Segelklubben i Szczecinek Myrskylt nära Czarne + zoodjur vid Miedzyzdroje Ett regnskydd av ett uppochnedvänt träd. Öster om Miedzyzdroje
Överst
Korsvirkeskyrka i Niemica? Nya slottet i Ploty Utmed vägen mycket att se - en korsvirkeskyrka - ett slott. Detta i Ploty har enligt en bybo varit Bismarcks sommarresidens.
Det var många ungdomar på besök i Kamien, en stad med många rester av ringmurar, torn, borgar och kyrkor.
De mer populära turistorter låg dock runt Swinoujscie. I Miedzyzdroje drog man upp båtarna med wirespel och fiskarna hade många kunder redan i juni. I näten fanns mest små sandskäddor.
Överst
Torn i Kamien Pomorski. Ringmursrester finns vid sjön nere till vänster. Fiskehamnen i Miedzyzdroje Nätrensning i Miedzyzdroje
 
Stränderna var milslånga. Vid Miedzyzdroje höll man på att bygga ut piren med fler restauranger och nöjesarrangemang. Vid de tre välkända tyska badorter Seebad Ahlberg, Heringsdorf och Bansin var det redan trångt på pirar och cykelbanor. (Jag uppfattade Heringsdorf som mer attraherande än grannorterna.)
Piren i Miedzyzdroje Strand vid Seebad Ahlberg Pir vid Seebad Heringsdorf
Överst
"Järnvägar läggs ner, bussarna går mer sällan, fälten fylls med vindkraft och elstolpar, fallfärdiga hus... här finns bara tillfälligt byggarbete och pengarna går till väst... ". På landsbygden träffade jag besvikna människor ... men såg underbara cykelvägar ... kreativ information om jordbruk ... nyskapande arkitektur ... blomstrande vägrenar ... upprustning av kulturstaden Schwerin. Låt Checkpoint Harry minna om en förgången tid.
Infart Siedenbrünow, nedlagd järnväg, busskur, vindkraft, elkraftledningar Klosterruin i Dragun Torg i Güstrow
Överst
Cykel och jordbruksväg parallellt med landsvägen. Vanligt i Tyskland. Jordbruksinformation. (Dragun-Güstrow) Intressant arkitektur. Villa i ? (Dragun-Güstrow)  
Blommande vägren (Demmin) Slottet i Schwerin. Renovering pågår. Checkpoint Harry. Fd gräns öst-/västtyskland mellan Boizenburg och Lauenburg.
 
Altes land väster om Hamburg var huvudmålet för min resa. Buxtehude hade flera vackra hus som skymdes av tivolin, estrader mm och stadskärnan var delad. Jork var liten men vacker. Vägen mot Stade kantades av trevlig bebyggelse och jag lyckades komma direkt in till hamnen och den gamla kranen i centrum. Tack Walter för tipset - jag är inte besviken. Staden är genuin och har en sammanhållen bilfri bebyggelse från fyra sekel och ett fungerande marknadstorg. Utanför vallgravarna hittade jag ett trevligt bad med bubbelbad och relax/bastuavdelning. Mer om Stade.
Buxtehude. I södra delen. Jork, söder om torget. Stade. Hamnen med kranen från museitrappan.
Överst
Stade. Hus från fyra sekler. Stade. Marknadstorget med postkontoret. Stade. Ett modernt badhus.
 
Ut i motvinden igen. Bilfärjan över Elbe till Glückstadt gick ofta. I den lilla orten Ottenbüttel firade man 850 år med blåsorkester och parad på huvudgatan. Den stora överraskningen kom när min son Niklas och hans Heidi dök upp utmed vägen. Det firade på byns enda krog.
Elbe. Färjan Wischhafen-Glückstadt. Parad i Ottenbüttel, 850 år BoC, Heidi, Niklas i Hanerau -trakten
Överst
"Hollandsstaden" Fredrichstadt hade några kanaler och många trevliga hus utmed huvudstråket och torget. Den enda sevärdhetskringla jag såg i trakten ledde till denna "herrgård" Roter Hauborg, som numera var en välbesökt restaurang. I Husum påmindes jag om Nordsjöns stora nivåskillnader vid ebb och flod.
Torget i Fredrichstadt 'Herrgården' Roter Hauborg i Simonsberg har blivit restaurang. Hamnen i Husum. Ebb.
Överst
Vägarna utmed nordsjökusten var mycket cykelvänliga och fåren tycktes trivas i miljön. Nedanför Tönder var gränshandeln livlig. Notera att priserna är i danska kronor. Jag längtade mer efter en kopp kaffe och ett färskt wienerbröd. I Lögumkloster fann jag ett trivsamt bageri och ett nygjort smörebröd till frukost, de' du. Betande får utmed 'Grüne küststrasse' Gränshandel i Aventoft nära Tönder. Klosterbageriet i Lögumkloster. Överst
På grund av den starka nordvästvinden drog jag mig mot Jyllands östkust, men där finns långa sugade motlut eller tvära kullar. Efter Rebilds bakker valde jag att åka utmed den absolut plana kustvägen mot Skagen.
Jag nöjde mig att se stallet till slottet i Kolding och andra kända byggnader i städerna mest från utsidan. Inuti Sanderborgs slottskyrka fann jag dock orginella inglasade läktare för traktens mäktiga och undrar om glasen var ljuddämpande eller värmeisolerande. (Tyvärr inget foto av läktarna.)
I Randers regnskov var det nästan lika fuktigt som utomhus, men varmare. Där visades fauna från sydamerika, Afrika och Asien.
Sugande backar. Väg 180 Århus-Randers Stallet till slottet i Kolding. Kyrka i Århus
Överst
Rebild bakker. Hade bästa vandrarhemmet på den här resan. Sanderborgs slottskyrka (med orginella läktare) Randers regnskov i regnväder.  
Genialt. Fiskeläget med rödmålade stugor är nybyggt 1998. Den gamla hamnen ligger pittoreskt inne i Voerså å.
I Fredrikshavn har musikkåren tydligen krymt till en flöjtist och en trumslagare.
Skagen - resans andra delmål. Vinden hade vänt till sydväst så jag tog tåget tillbaka till färjan mot Sverige.
Voerså nya småbåtshamn Militärparad i Frederikshavn. Järnvägsstationen i Skagen.
Överst
Ressällskap i midsommarnatten (21 juni). Bürgermeister-Hintze-Haus vid Wasser West i Stade. 1640-tal. Sydvästen höll i sig. Trots alla backiga småvägar i början, blev de 15 milen från Göteborg till Skara sommarland lättcyklade. Framåt kvällen fick jag sällskap av skuggan i diket och vi beslöt att Stade var resans höjdpunkt. Kanske beroende på den svenska arkitekturen? !! Hintzes hus !! Överst
Laxtrappan i Gullspång sedd från gamla järnvägsbron på norra dressinbanan. Folkskolan i Lerdala!
Eahagen och Öglunda ängar!
Jag ledsnar nog aldrig på vägen Axvall-Timmerdala i sommardräkt.
Folkskolan i Lerdala. En arkitektpärla. Laxtrappan i Gullspång är ny och "Skagern Runt" har kompletterats med en rid- och promenadväg.
Det finns mycket fint på hemmaplan.
Eahagen och Öglunda ängar Framme i Labacka vid Skagern.
 

To the top