På svenska mail: bobike@brasvar.se Introduction Routes Statistics Equipment Only in swedish. Album 2001 Only in swedish. Album 2002 Only in swedish. Album 2004
Austria Czech republic Poland Sweden

Album år 2002

Bildklick ger större bild.
I år startade jag i Linz och cyklade österut i tre dagar innan jag vände norrut genom Tjeckien och Polen mot Sverige. Donau radweg är perfekt för uppladdning.
Bron nära staden Grein Linfärja vid Rossatz. Färjan styrs i sidled med roder. Vägarna utmed floden är garanterat plana och vid sidan finns kuperad terräng om man vill testa krafterna. I maj månad hittar man alltid ett övernattningsställe just där orken tar slut och det finns gott om sevärdheter och rastställen under dagen. Om de inte finns på ena stranden kan man ta en bro eller färja över till andra sidan. Turistfärjor och -evenemang startar säsongen 1 maj.
Donaufestival i Korneuburg Bakgård i Pöchlarn Det finns gott om miljöer att uppleva - torg, parker och bakgårdar där gammalt och nytt blandas - vingårdar och fruktträdslundar ofta med en borgruin i bakgrunden.
Mandelträd i Rossatz
På väg mot Brno Rapsfält och vinodlingar i Poysdorfområdet Landskapet norr om Wien är tämligen platt men blir kullrikt närmare tjeckiska gränsen. På väg mot Brno i Tjeckien passerar man några vinberg, medan fälten används till spannmål och traditionella grödor samt humleodling för det berömda tjeckiska ölet. Vägarna tycks vara linjalritade och går ofta ner i bäckraviner där vinterns sandhögar ligger tätt.
Bokskog i Moravsky Simsonmoped Morasky Kras, karstbergen och grottorna nordost om Brno är sevärda. Där finns djupa raviner med mäktiga bergväggar och vägar längs slingrande floder. Den mest utbyggda grottan, Macocha, finns ostsydost om Blansko.
Visst var det lockande att låna denna Simson uppför de böljande bergen öster om Blansko, men då hade jag missat vindsuset i den fem kilometer långa nedförsbacken genom bokskogarna ned till Plulov.
Slutstation för båtfärd Kolapsad grotta Grottvisningen i Macocha börjar med någon kilometers promenad genom droppstensrika gångar och salar till en mäktig krater orsakad av en kolapsad grottsal. Därefter vidtar en båtfärd på en underjordisk flod till utgångspunkten. Vid denna finns även en linbana till kraterns topp.
Prostejov Olomouc Olomouc är den mest sevärda staden av de jag besökte i Tjeckien. Där finns två stora torg kantade av vackra byggnader, där treenighetsstatyn och stadshuset är de största dragplåstren.
Torget i Prostejov är mycket attraktivt i tre väderstreck. Ett fult varuhus dominerar tyvärr stadsbilden i det fjärde.
Brno är en tämligen smutsig och stökig stad. Dessutom verkade innevånarna sakna glädjeämnen. Inte ett skratt, inte ett leende. De positiva människorna hittade jag i bergen bara några mil därifrån, bland annat ungarna som skulle dansa.
I Valasske Mezirici stannade folk till vid en kur vid och kollade de senaste notiserna. Den här kvinnan var mycket lik dödsnotisens porträtt. Jag försökte fråga om det var en tvillingsyster som dött och fick ett förbryllande svar - ett stort leende.
Inför lördagens dansuppvisning Torget i Valasske Mezirici Dödsnotiser i Mezirici
Sportorten Rosnov Kullar öster om Frenstat Rodznov är ett idrotts- och friluftscenter med skidbackar, cykelslingor mm. Byn tycks vara välmående med nybyggda hotell och den gamla kyrkan i centrum. Omgivningarna är kuperade med de höga Tatrabergen i öster. Jag valde en lägre nivå och cyklade in i Polen via Tesin.

Polens vägar är bedrövliga och biltrafiken tät. Att balansera cykeln på den upphöjda kanten, hålla till höger i spåret eller cykla utanför vägbanan kräver koncentration. Jag somnade tidigt på kvällarna och drömde om cykelbanor.
Även skyltningen var bedrövlig. Många av angivna ortsnamn saknades i min mycket detaljerade bilatlas. Dessutom innehöll denna flera rivna respektive planerade broar och standardsvaret från hjälpsamma polacker var "Fortsätt rakt fram". Totalt irrade jag omkring cirka 16 mil i jakt på framkomliga vackra lättcyklade småvägar.
Naturreservat med vackra skogar ligger som öar i lantbrukslandskapet och många vägar går omotiverat upp över en kulle. Kanske är det för dyrt att lösa in mark nära floden. Gårdarna är små och många och djurhållningen tycks något primitiv. Sällan ser mer än tre kor tillsammans.
Typisk vägbana,
trasig kant, djupa spår. En kort cykelbana.
Slutar dock abrupt. Backe med bilskylt Svalkande grön tunnel, SO Leczyka Tjudrad ko Gåsaherde
Dåliga vägar och branta uppförsbackar lockade mig att testa alternativa transportsätt. Busschauffören var inte mutbar, men järnvägen kunde ta med cykeln för halva personpriset. Den smalspåriga sträckan Zywiec->Sucha blev en långsam nostalgitrip! 36 km på 1 tim 47 min, gemytlig personal som hälsade och tutade på alla. Banan var anpassad till den kuperade terrängen och banvallen var full med gräs och lågväxande blommor. Cykeln hade gott om plats.
Busshållplats Smalspårig förarplats Cykelplats
Nybygge i Bialy Typisk bergsby med skola, Bialy I södra Polen bygger man trähus med branta tak med utskjutande takkupor. De invändiga väggarna är panelade och trapporna är lika branta som taken. Brandsäkerheten verkar obefintlig. (Jmfr. I alperna bygger man med grovt virke och utnyttjar snöns isolerande förmåga. Brandutrymning sker via loftgångar.)
Turisthotellet i olympiaorten Zakopane är slitet, men arkitektoniskt intressant. Rummen var inredda med rubust trä och tunga textiler och kunde hyras till ett lågt pris. Under långhelgerna var det ont om övernattningsrum i Polen. En extrabädd i ett vardagsrum och ett avbokat dubbelrum i ett slott räddade mig under den här resan.
Turisthotellet i Zakopane Extrabädd i vardagsrum i Libiaz Slottshotell i Gniew
Gruvtornet i Wieliczka Krakow Av de turistorter jag besökte i Polen uppskattar jag Krakow och Gdansk mest. Besöket saltgruvan i Wieliczka nära Krakow blev höjdpunkten. Folklivet på stora torget i Krakow och i Gdansk inre hamn var stillsamt med många flanörer medan Torun var översållat med skolungdomar. Alla tre städerna har intressanta byggnader och en mångfald av konsthantverkare såsom mannen formade små djurfigurer av glasrör.
I trestaden Gdansk-Sopot-Gdynia hade badlivet börjat och jag rekommenderar det milslånga cykelstråket utmed sandstranden.
Den lilla staden Chelmno har en mängd intressanta byggnader men ingen turistinformation och bara ett hotell.
Lodz är en ganska trist industristad med endast en turistgata med stort utbud. Cykeltaxin är ett kul inslag i stadsbilden. Vilken är pianisten som sitter staty? Många stoppade upprepade gånger en slant i myntinkastet på flygeln, men fick aldrig höra någon musik. Kanske en lönsam affär?
Det finns gott om marknader och affärssinnade människor i Polen.
Inre hamnen i Gdansk Bakgata i Chelmno Cykeltaxi i Lodz Flygelspel i Lodz Glaskonstnär i Torun Marknad i Lodz
Klostret Jasna Gora i Czestochowa är de katolska pilgrimernas mål i Polen.
I klostrets turistinformation frågade jag: "Varför vallfärdar så många till Czestochowa och när visas svarta madonnan? Den bistra nunnan svarade: "Czestochowa är norra europas huvudstad. Här finns bara den vackra, inte den svarta, madonnan och hon visar sig när du krupit fram till koret. Tre zloty, tack." (Klostrets hemsida är mer generös.)
I brist på tid gled jag in i en holländsk grupp och fick, efter en obegriplig föreläsning, gående baklänges se tavlan snett från sidan. Den miste då sin djupverkan eftersom de målade ansiktena ligger en bit innanför den förgyllda fronten.
Svarta madonnan Paradgatan i Czestochowa Jasna Gora från ovan
Träkyrka, S Chabowka Bönstolar i vapenhuset, Gorne De flesta lantortskyrkorna är endast öppna för bön i vapenhuset, så jag jag fick aldrig tillfälle att studera någon kyrksal. Utmed vägarna finns gott vägaltare med madonnor och färgglada plastband och blommor.
Vägaltare, S Park Krajobrazowy
Slutstation Koncentrationsläger I Oswiecim finns de välkända bilderna av vedergällning, förtryck och intolerans. Vid besöket där tänkte jag mest på dagens Palestina och undrar vad människor lärt av historien.
Skog i Krajobrazowyparken Karstformation i Ojcowparken nära Skala Tänk om vi alla kunde få njuta av Guds fria natur. Som exempel att cykla i ett underbart karstlandskap mellan Krakow och Czestochowa eller i en skimrande skog.
På bilden finns en av de underbara människor jag mött i Polen. Jag vill tacka familjerna Krawczyk och Suchetia för dess gästfrihet samt Josef och Elina för givande samvaro.
Sverige känns nära Sverige och dess natur känns nära. Texten Stockholm avser färjan till Nynäshamn. Färjeläget ligger drygt en mil norr om Gdansk och man skall vara där klockan fyra på morgonen.
Färjan till Karlskrona avgår på kvällen från ett färjeläge drygt en mil norr om Gdyna, dvs ytterligare tre mil norrut. Färjan anländer tidigt till färjeläget en halvmil sydost om Karlskrona. Därifrån kan man gena genom Lyckeby och träffa på Cykelspåret som följer ostkusten.
Mina pärlor utmed vägen mot Stockholm är Kristianopel, Kalmar, Pataholm, typiska smålandsvägen Mönsterås - Emsfors, Påskallavik, stenhuggarmuseet i Vänevik, Stensjö oskiftade 1700-talsby, Västervik, Söderköping, Bråviken/Kvarsebo, gamla kungsvägen Nyköping - Gnesta (- Mariefred).
Billiga övernattningsställen ligger glest. Jag valde Svanen i Kalmar, Figeholms fritid, Björnsholms bed&breakfast och Nävekvarns vandrarhem. Dagsetapperna blev ca 11 mil delvis i kuperad terräng. Jag följde i stort sett Cykelspåret till Gusum och tog där de snabbaste vägarna via Skenäsfärjan tlll Nävekvarn.
Bilderna visar ett besök hos vindsnurretillverkaren Månsson i Olsäng, en gammal bro nära Fågelsudd, torget i Pataholm, krogen Simson i Västervik, Skenäsfärjan över Bråviken och runstenar nära Ludgo.
Vindsnurror, tel 0455-368035 Gammal bro Torget i Pataholm Simson i Västervik Färja över Bråviken Runstenar i Ludgo

To the top